Ar fi trebuit să lege Băile Herculane de Petroşani. Pentru turişti ar fi fost o punte între Cazanele Dunării, Băile Herculane, Valea Cernei – Retezat. Pentru localnici o cale către o viaţă mai bună – odată cu dezvoltarea turismului în zonă, ar fi apărut noi locuri de muncă, ar fi avut acces mai uşor la… un strop de normalitate. Din articolele găsite în urma search-urilor pe google am aflat că lucrările au stagnat din lipsa de fonduri, din lipsa de continuitate a proiectelor (boala grea, asta, la români), din motive politice, din cauza protestelor ONG-iştilor care se temeau că, odată terminat drumul va fi mult mai uşor să fie tăiată pădurea…Realitatea e că pădurea este tăiată fără nici o problemă, chiar şi fără drumul ăsta terminat – de 4-5 ori pe zi trec camioane încărcate cu lemne (indiferent că era 1 mai!!!, sâmbătă sau duminică). Mi-a atras atenţia ironia din numărul de înmatriculare al camioanelor “FAG” şi “SUCCES”-ul branduit pe camioane. Firma aparţine unui puternic om de afaceri din Gorj. Nu zic că ar tăia ilegal, n-am de unde să știu, zic doar că pădurea este tăiată cu succes într-o zonă care poartă titlul de parc naţional – ce-o mai fi însemnând şi asta… Sunt curios dacă ONG-urile care au protestat împotriva construirii drumului zic ceva despre aceste tăieri. Eu n-am găsit nimic.
Realitatea e că unii profită, în timp ce localnicii (atenție – pădurea e a lor, teoretic – practic nu a fost încă retrocedată şi mă întreb dacă o să mai ia înapoi ceva) rămân izolați din cauza unui drum distrus zilnic de camioanele încărcate cu lemne. Realitatea e că turiştii rar se încumetă prin zonă dacă nu au un 4×4 în dotare – cei care merg cu o maşină normală tre’ să meargă ca melcu’ (eu am făcut 12,5 km în aproximativ 1:30 minute – de la intersecţia către Baia de Aramă până în Cerna Sat).
Realitatea e că pe toată Valea Cernei nu e semnal la mobil. În nici o reţea. În caz de urgenţă, fie pentru localnici, fie pentru turişti… vă imaginaţi continuarea.Un drum nu distruge flora şi fauna. Oamenii fac asta. Iar ONG-urile pot face proiecte pentru programe de mediu sau pentru programe sociale care să fie de folos locuitorilor din zonă, nu doar să protesteze şi să lase izolate comunităţi.
Ar putea fi, de exemplu, un drum cu taxă care traversează un parc naţional. Vrei să treci şi să vizitezi – plăteşti, altfel ocoleşti. Două – trei ghişee unde să taxezi turistul şi să poţi monitoriza camioanele cu lemne (ca să nu mai ai de ce protesta că dispare pădurea). Banii obţinuţi din taxare şi din alte proiecte europene se pot folosi la ecologizare, la amenajarea traseelor turistice, la plata unor rangeri care să patruleze zona, să împartă amenzi turistului necivilizat; banii se pot folosi la susţinerea comunităţii locale.
DN 66A, denumit şi drumul lui Basescu… ironic asta, într-un judeţ roşu – locul de baştină al premierului.
Păcat, zona e faină, aşa că “Succesuri”, dacă vă încumetaţi să vizitaţi…
Later edit: Mai avem o şansă, ne salvează o altă industrie.
Later edit 2 – si niste comentarii de pe facebook aici.